Határtalanul! Natura-Matura

Archív erdely

emethavagy a halásztelki Bocskais diákok Erdélybe utaztakhatartalnulh

2015. április 19-én a halásztelki Bocskai István Református Oktatási Központ 40 szakközépiskolás, illetve szakiskolás diákjával látogattunk Erdélybe a „Határtalanul!” pályázat keretében. Kézdivásárhelyen a Gábor Áron Szakképző Líceum tanárai és diákjai vártak minket.erdely1

Királyhágón a havas hegycsúcsok panorámájában gyönyörködtünk, miközben beléptünk Erdélybe. A hosszú út alatt meglátogattuk Kolozsvár városát. A tanulókkal megkoszorúztuk Kanitz Ágoston és Szenci Molnár Albert sírját a Házsongrádi temetőben, majd közös sétára indultunk, hogy megnézzük Mátyás király és iskolánk névadójának, Bocskai Istvánnak a szülőházát. Megcsodáltuk a Szent Mihály templomot, és erdely2elkészítettük kirándulásunk első csoportképét a Mátyás szobor előtt.

Továbbutaztunk a hegyek felé és meggyőződhettünk arról, hogy azok a képek, amelyeket eddig Erdélyről láttunk valóban az igazságot tükrözik és „photoshop mentesek”. Nem állhattunk meg mindenhol, de így is futó pillantást vethettünk a Sóvidékre, hóesésben átkeltünk a Hargitán, hogy megérkezhessünk Kézdivásárhelyre.

A Gábor Áron Szakképző Líceum Kollégiumából az elkövetkezendő napokban csillagtúráztunk a környéken. A fogadó tanárok segítettek optimalizálni a programunkat, hogy a lehető legtöbbet láthassunk, tapasztalhassunk. Már az első nap a halásztelki és a kézdivásárhelyi diákok megtalálták a közös hangot és együtt fedezték fel a várost, miközben játékos feladatokat oldottak meg. A délután folyamán a Haszmann Pál múzeumot látogattuk meg Csernátonban, és a fafaragás rejtelmeibe is beavattak minket, megcsodáltuk a tölgy emlékművet, amelyet közösen készítettünk el.

Másnap együtt másztunk fel a Bálványosi vár romjaihoz, miközben szállingózott a hó és friss, tiszta hegyi levegőt lélegeztünk be. A torjai Büdös barlangban a kénes szaggal küzdöttek meg a diákok, hogy kipróbálhassák a mofettázás értágító hatását. A nap végén pedig a Mohos –tőzeglápból vettünk víz és talajmintát, majd a Szent Anna-tóhoz sétáltunk le.

A következő napon messzebb utaztunk, először a Nyerges-tetőn tisztelegtünk az 1848-49-es forradalom hősei előtt, majd Csíksomlyón álltunk meg, hogy megcsodálhassuk a búcsújáróhelyet és a templomot. Aztán Gyimesbükkre mentünk, a Rákóczi vár 96 lépcsőfokát megmászva hallgattuk meg a hely történetét. A nap utolsó megállója Ojtozon volt, ahol megkoszorúztuk a „Hármashalom-emlékművet”.

erdely3

Az utolsó napunkon felsétáltunk a székelykapukon át az Óriáspince-tetőre, a Székelyvágta helyszínére. Sepsiszentgyörgyre látogattunk, majd Sepsiszentkirályra utaztunk, Halásztelek testvérvárosába, ahol a református templomot keresetük fel, hogy átadjuk adományunkat és megismerjük a települést.

erdely4

Másnap korán reggel indultunk, hogy a Fogarasi havasok felé indulva Dél-Erdéllyel is megismerkedhessünk. Megálltunk Fogarason és felkerestük Árva Bethlen Kata sírját és a fogarasi várat. Majd a Nagyszeben közelben található Keresztényszigeten az evangélikus erődtemplomot fedeztük fel és megismerkedtünk az erdélyi szászok hagyományaival, történetével.

Hazaszállítottuk azt a faragott tölgyet, amelyet 2015. június 4-én a Nemzeti Összetartozás Napján, a kézdivásárhelyi tanárokkal és diákokkal együtt fogunk felavatni Halásztelken. A Gábor Áron Szakképző Líceum diákjai 2015.május 31. és június 5. között látogatnak meg minket a Határtalanul! pályázat segítségével.

Örülünk, hogy lehetőségünk volt eljutni Erdélybe és ízelítőt kaphattunk gyönyörű tájaiból, lenyűgöző legendáiból és elmondhatom, hogy mind visszavágyunk!