Bocskaisok tanulmányútja

„Körutazás Erdélyben, a trianoni döntés múltja, jelene és jövője után kutatva”
Határtalanul!
A bocskaisok programja
(2022.05.27.-2022.06.01.)

1. nap:
Kalotaszentkirály- Kolozsvár – Szováta – Korond -Farkaslaka- Székelyudvarhely – Máréfalva – Illyefalva
Nagykároly: Károlyi kastély megtekintése
Szatmárnémeti: látogatás partneriskolánkban, a Szatmárnémeti Református Gimnáziumban (a diákok ismerkedése, a projekt teendőinek megbeszélése)
Közös városnézés, megemlékezés Kölcsey Ferenc mellszobra előtt
Utazás (Zilahon át) Kalotaszentkirályra; itt: faluház megtekintése
Szállás: Kalotaszentkirály

2. nap:
Kolozsvár: Főtér, Hunyadi Mátyás szülőháza, Házsongárdi temető; a város etnikai arányainak összevetése.
Szováta és Korond: városnézés
Farkaslaka: Tamási Áron sírja (Kós Károly Kiáltó szó c. röpiratának felolvasása)
Székelyudvarhely: a Református Kollégium megtekintése
Máréfalva – székelykapuk
Pihenő a Hargita alatt
Szállás: Illyefalva

3. nap:
Sepsiszentkirály- Alsócsernáton- Ojtozi szoros
Délelőtt: utazás Sepsiszentkirályra (unitárius templom, kőhíd); 11.00 órai kezdettel református istentiszteleten való részvétel: a diákok műsora (házigazdánk Bustya János lelkipásztor úr); utána ismerkedés a gyülekezet tagjaival.
Délután: látogatás az alsócsernátoni Haszmann Pál Múzeumban, majd utazás az Ojtozi szorosba: az itteni történelmi események felidézése, Nagy-Magyarország térképének a jelenlegi Magyarországgal való összevetése, a helyszín demográfiai változásainak vázolása; a Hármashalom-Határkő megkoszorúzása.
Szállás: Illyefalva

4. nap
Kézdivásárhely- Nyergestető – Csíksomlyó – Szent Anna tó
Kézdivásárhely: városnézés
Nyergestető: koszorúzás a nyergestetői ütközet emlékművénél
Csíksomlyó: túra a csíksomlyói nyeregbe, a Salvator-kápolna felkeresése; a csíksomlyói kegytemplom megtekintése
Szent Anna tó (Mohos-láp, majd séta a tóhoz)
Este: sepsiszentgyörgyi városnézés
Szállás: Illyefalva

5. nap
Szászhermány-Brassó (Pojána) – Fogaras-Gyulafehérvár- Magyarigen
Szászhermány – a szász erődtemplom megtekintése
Pihenő Brassó-Pojánán
Fogaras –a fogarasi vár megtekintése, múzeumlátogatás
Gyulafehérvár – a Szent Mihály székesegyház megtekintése
Magyarigen – a barokk református templom megtekintése (házigazdánk Szász Csaba lelkipásztor)
Szállás: Magyarigen

6. nap
(Zalatna – Abrudbánya) – Vértop – Kiskoh – (Belényes) – Nagyvárad – Halásztelek

A festői szépségű Erdélyi-szigethegységen keresztül haladunk át, közben megemlékezünk  az 1784-es Horea-féle parasztfelkelés és az 1848-49-es forradalom helyhez köthető magyarellenes eseményeiről.
Vértop: séta a Rozsdás-szakadékhoz
Kiskoh (Medve-barlang)
Nagyváradi séta: -Ady: “Pece-parti Párizs”; a Holnaposok tevékenységének ismertetése.
Hazautazás

Bocskai István Testámentomi rendelése (részletek)

„Én Bocskai István, Istennek kegyelmességéből Magyarországnak és Erdélynek fejedelme, székelyeknek ispánja, noha testemben az Istennek látogatásából ennyi időtől fogva való betegségem miatt erőtlen voltomat esmérem, de elmémben és lelkiesméretemben csendes lévén, meggondolván az halálnak minden rendeken személyválogatás nélkül való uralkodását és annak órájának bizonytalan voltát, ilyen testámentom tételemet rendeltem […].

Ezeknek utána, mint nemzetemnek, hazámnak igaz jóakarója, fordítom elmémet a közönséges állapotnak elrendelésére és abból is az én tanácsomat, tetszésemet, igazán és jó lelkiesmérettel (meghagyom) megírom, szeretettel intvén mind az erdélyieket és magyarországi híveinket az egymás közt való szép egyezségre, atyafiúi szeretetre. Az erdélyieket, hogy Magyarországtól, ha más fejedelemség alatt lesznek is, el ne szakadjanak. A magyarországiakat, hogy az erdélyieket el ne taszítsák, tartsák ő atyafiainak és ő véreknek, tagjoknak. […]

Valameddig pedig a magyar korona ott fenn, nálunknál erősebb nemzetségnél, a németnél lészen, és a magyar királyság is a németeken forog, mindenkor szükséges és hasznos egy magyar fejedelmet Erdélyben fenntartani, mert nékik javokra, oltalmokra lészen. Ha pedig az Isten adná, hogy a magyar korona Magyarországban magyar kezéhez kelne egy koronás királyság alá, úgy az erdélyieket is intjük: hogy attól nemhogy elszakadnának, vagy abban ellent tartanának, de sőt segéljék tehetségek szerént és egyenlő értelemből azon korona alá, a régi mód szerént, adják magokat. Mely dologról, ha valaha hittel való konföderáció közöttök lehet, felette igen javalljuk.”

Élménybeszámolók:

“1 nap:
Az első állomásunk Szatmárnémeti volt. Nagyon tetszett, hogy kedvesen fogadtak minket és , hogy megmutatták a várost.

2 nap:
A Házsongárdi temető nem nagyon tetszett, de sok érdekes dolgot hallottam, láttam. Megérte elmenni.
Szováta és a Korondi városnézés egész jó volt.

3 nap:
Nekem ez volt a legkedvesebb napom amit Erdélybe töltöttünk. A Sepsiszentkirályi templom volt a legjobb.
Az Ojtozi szoros is jó volt. Főleg a történelmi részei. Sok érdekeség volt.

4 nap:
A Szent Anna tó és a Mohos-láp gyönyörű volt. Az idegenvezető ahogy előadta az fantasztikus volt.

5 nap:
A szászhermányi erődtemplom  nagyon tetszett. Magyarigenben pedig a barokk református templom .

6 nap:
A medve-barlang volt a legjobb és utána a vásár, majd pedig a haza út.

Röviden ennyi lenne , de minden percét élveztem.  Imádtam a barátaimmal lenni és hülyéskedni velük. A tájak is nagyon szépek voltak,  nagy részüket sajnos átaludtam.
Nagyon szépen köszönöm , hogy elmehettem.
Köszönöm Ildikó néni, és persze a többi tanárnak is.”
Szabó Dalma  9.a

“A legjobb élmények számomra azok voltak, amikor utazások közbe együtt énekeltünk a buszon.
Illetve amikor a Kőhídnál voltunk és a régi kirándulásokat, és találkozásokat idézte fel Tanárúr, lehetett érezni, hogy igazi kedves emlékeket ébresztett fel mindenkiben.
Legmeghatóbbnak a templomi fellépésünket tartom. Sepsiszentkirályban a református templomban tartottunk egy kis énekes előadást, ami azért volt megható, mivel hiába nem vagyunk a legjobbak és lehet nem volt a legtökéletesebb az előadás, utána mégis szeretettel hívtak minket egy kis kürtőskalácsra.
Egy másik megható pillanatnak a legutolsó éjszakát mondanám még. Tábortüzet rakhattunk a szállás udvarán Magyarigenben, kihoztunk székeket és körbeültük. A hozott hangszerekkel pedig egy nagyon jó hangulatot tudtunk teremteni, és mindenki együtt énekelt a tűznél.”

Sipka Eszter 11.a

“A legjobb élmény számomra a kirándulás alatt az volt, amikor a Szent Anna tóhoz látogatunk. A táj csodálatosan szép volt, és a levegő is frissen hatott ránk a sok buszozás után. Az erdész is kedvesen fogadott bennünket, és türelmesen hallgatta a kérdéseinket. Sokat sétáltunk, és szerencsénkre a medvével sem találkoztunk út közben. A tóhoz érkezve mesés látvány fogadott minket. Az idő kicsit ugyan szeles volt, de túrázáshoz éppen tökéletes. Lehetőség nyílt a tavon csónakázni vagy esetleg körsétát tenni a tó körül.  A legmeghatóbb élmény az nekem az 5 napon történt. Amikor este a vacsora után mindenki összegyűlt a tábortűz körül. Az idő is nekünk kedvezett. Fáradtak voltunk ugyan, de nagyon hangulatosan telt az a pár óra. Bogi gitározott mi pedig választottuk a jobbnál jobb dalokat, amik az aktuális hangulatunkhoz illettek. Mindenki jól érezte magát és senki sem unatkozott. A hamis hang aznap este nem számított.”

Bereczki Tímea 9.b

“Számomra a legjobb élmény a mohos láp és a Szent Anna tó volt. A lápon élő különleges növények nagyon aranyosak voltak és életemben nem ettem még olyan finom kürtőskalácsot, mint amit a tónál lehetett kapni.
Legmeghatóbbnak azt nevezném, amikor a buszból azokat a lélegzetelállító hegyeket láttam. Mindegyik elképesztő volt és folyton arra gondoltam, hogy megmásznám őket. Egyszerűen csodálatos.”

Lepold Anna 9.a

“Ami legjobban tetszett az a Mohos-tó volt, élővilága, főleg növényvilága miatt.Legmeghatóbb élményt nem igazán tudnék mondani, talán Nyergestetőn a kopjafák voltak emlékezetesek. Annyi féle kopjafa és mindegyik teljesen máshogy volt megfaragva.”

Lepold Júlia 9.a

“Nekem, ami lejobban tetszett az a negyedik nap volt.
Az nap mentünk el Szent Anna tóhoz és mohos-láphoz. Csodálatos tájakon utaztunk keresztül, hogy odaérjünk az úti célunkhoz. Megismerhetünk a mohos-láp történetét és növényvilágát. Megnézhettük milyen növényfajok is élnek ott, megtudhattuk kialakulását is. Mohos-lápos túra végén le sétáltunk a Szent Anna tóhoz. Sajnos az nap nem láttunk medvéd, de táj az felül írhatatlan volt . Megtekinthetünk a tavat és látnivalókat ott. Körülbelül egy vagy kettő órát töltöttünk el ott. Azután vissza sétáltunk a buszhoz. Nekem még nagyon tetszett az, amikor összegyűltünk este énekelni az utolsó napon . Megható volt az egész erdélyi kirándulás. Megismerhettük Magyarság történelmének egy részét.
Köszönöm szépen hogy eljöhettem, maradandó élményekkel tértem haza!”